Vanliga frågor & svar
Nedan listar vi svaren på de vanligaste frågorna
Hittar du inte svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.
-
Hur lång tid tar en reparation?
En bilskadereparation är väldigt individuellt. Det är många saker som kan hjälpa och stjälpa en lagning. Vi försöker hålla oss på omkring 5-7 dagar men har du en speciell bilmodell, eftermarknadsdelar eller våra leverantörer inte kan tillhandahålla korrekt reservdelar i tid så kan en lagning verkligen dra ut på tiden.
Din kundmottagare kommer hålla dig uppdaterad kring aktuella statusen på just din bil.
-
Vad är självrisk och varför ska jag betala den hos er?
Självrisk är den kostnad du själv står för i samband med en skada. Hur mycket självrisk du betalar beror på din försäkring och omständigheterna kring din skada. Självrisken betalar du när du hämtar bilen hos oss. Tänk på att din självrisk kan komma att förändras mellan skadebesiktning och utlämning av din bil.
Det är helt beroende på vad ditt försäkringsbolag meddelar oss under lagningsprocessen.
-
Vad gäller om jag behöver en hyrbil?
Ibland så ingår det hyrbil i din försäkring. Dubbelkolla med ditt försäkringsbolag redan innan skadebesiktningen om du har rätt till det med din försäkring. Annars så står du själv för hyrbilen.
Har du meddelat oss i förhand om att du behöver en hyrbil så ser vi till att ha en hyrbil till hands när du lämnar bilen hos oss.
Vi har samarbeten med flera pålitliga hyrbilsflottor. Ni betalar inte hyrbilens kostnad hos oss, den fakturan sänds hem till er från hyrbilsföretaget.
Tänk på:
- Syna bilen innan ni åker iväg med den. Ser ni skador så meddela kundmottagaren.
- Bilen skall lämnas tillbaka fulltankad.
- Berätta om det har tillkommit skador under er hyrtid.
- Ingen rökning i bilen. Undvik att ha pälsdjur.
- Bilen skall återlämnas i samma skick ni fick den i.
-
Vad händer om jag inte är nöjd med lagningen?
När Du lämnar in bilen för en reparation hos oss skall det innebära maximal trygghet och säkerhet för Dig. Därför har vi reparationsgaranti i vår verkstad.
Det innebär att vi garanterar att det vi åtgärdat i denna skadereparation är fackmannamässigt utfört. Om något fel skulle uppstå på det vi åtgärdat åtar vi oss att avhjälpa felet.
Garantin gäller i 12 månader från den dag reparationen blev klar, under förutsättning:
- Att vi fått åtgärda de reparationer vi föreslagit
- Att bilen brukats och vårdats på ett normalt sätt
- Att bilen inte utsatts för yttre åverkan, tex olyckshändelse, stöld eller annat
- Att skadeverkstaden kontaktas omgående när fel eller brister konstateras
-
Min bil har bärgats till er, vad är nästa steg?
Ditt första steg vid en skada är alltid att kontakta ditt försäkringsbolag. Har din bil bärgats till oss så skall du kontakta oss så snart du har möjlighet.
-
Hur kan jag lita på att ni använder originaldelar?
Vi använder alltid originaldelar, med undantag om bilen har eftermarknadsdelar monterade, då blir det en diskussion mellan kundmottagaren och dig som fordonsägare.
Vi har krav på oss från försäkringsbolagen att alltid använda originaldelar och kunna uppvisa vart vi har köpt in delarna om bolagets skadehandläggare efterfrågar det. Vi använder väldigt mycket begagnade delar, men det skall komma från samma sorts modell och kontrollerats från demonteringarna att det är korrekt del till just din bil.
-
Varför har jag fått en faktura på moms?
Att du har fått en faktura gällande momsen kan vara 2 orsaker.
- Om din bil har vagnskadegaranti (fordonet är oftast mellan 0-3 år) så betalar du på momsen på självrisken oavsett om du är privatperson eller ej.
- Är du en momspliktig företagskund så skall det alltid registreras en moms. Därför får du även momsen på reparationskostnaden att betala.
Har du fått en felaktig faktura så hör av dig till oss på ekonomi@biloskadeservice.se
Alla kostnader vi fakturerar dig har ett underlag från ditt försäkringsbolag som vi går efter vid fakturering. -
Vad menas med inlösen?
Inlösen betyder att försäkringsbolaget inte går med på att laga din bil. Främsta orsaken är att lagningen är mycket dyrare än bilens värde.
Här gör vi inte mer än att skapa en "inlösenkalkyl" och sedan skall du som kund ha en dialog med ditt försäkringsbolag där ni skall enas över nästa steg. Står bilen hos oss skall den så fort som möjligt bort från vår parkering.
-
Vad menas med "Godkänd lagning"?
Vid skadebesiktningen kommer du högst sannolikt höra frasen "godkänd lagning". Det innebär att ditt försäkringsbolag har godkänt det vi har sagt att vi behöver göra med din bil för att återställa den så gott vi kan.
Ibland kan ett godkännande ta några veckor. Allt är beroende på försäkringsbolaget.
Bil & Skadeservice i Skåne
Välkommen till din närmsta skadeverkstad i Skåne, vi finns på fyra orter; Klippan, Lund, Munka–Ljungby och Helsingborg.