Vår historia- Från polaroid till digital framtid

Sedan vår start 1976 har vi varit en del av bilskadebranschen och bevittnat hur teknologin och metoderna har förändrat utveckling och vi kan med stolthet säga att Vi Kan Bilskadereparationer.


I början av vår resa, mellan 1976 och 1979, reste vi runt i Europa för att hämta hem krockskadade bilar. Dessa bilar reparerades och återställdes och gav oss ett fotfäste i branschen.
Vårt första avtal med ett försäkringsbolag var Internationell Assurans och sedan har detta bara byggts på, och idag har vi avtal med de flesta stora aktörerna på den svenska marknaden.

Försäkringsbolagens ambulerande tjänstemän besökte verkstäderna för att inspektera och godkänna lagningar av skadorna.

 

Skadorna på bilar dokumenterades med polaroidfoton, som sedan skickades med brev till försäkringsbolagen för handläggning. Under en period sände vi faktiskt VHS band till bolagen.
Vi hade lådor med mikrofilm med sprängskisser och en Ficher-maskin för att hitta rätt reservdelar.

Lagningarna då hade även en annan charm än idag. Det tennspacklades flitigt, riktbänken användes konstant och lagningarna var ofta en kreativ process.

Genom åren har både vi och branschen vuxit och utvecklats. IT-bubblan kom och etablerade sig. Digitala beräknings- och tidsplaneringssystem skapades och gjorde att vi kunde pensionera Ficher- maskinen. Bilfabrikanterna kom ut med nya krav och vilket resulterade i vad vi kallar reparationsanvisningar idag. 

2004 tog vi ett beslut som gynnar oss än idag. Genom att starta vår egen billackering kunde vi kontrollera hela reparationsprocessen under samma tak. Sedan dess har vi expanderat med nya anläggningar i Munka-Ljungby, Helsingborg och Lund.

Vi har också specialiserat oss inom aluminiumreparationer och avancerade AC-arbeten. När Tesla slog igenom på den svenska marknaden 2017 tog vi steget att bli en av få Teslaauktoriserade skadeverkstäder i Sverige.

Detta, tillsammans med vår utmärkelse som Årets Företagare i Klippan 2019, är bara några av de milstolpar som vi har nått som visar vår ständiga strävan efter att leverera förstklassiga lagningar.

2022 inledde vi ett nytt kapitel genom att bli en del av Autocirc-koncernen, vilket stärkte vårt hållbarhetsarbete och vårt fokus på cirkulär tänk.

Året därpå certifierades vi enligt ISO 9001:2015 och 14001:2015 – en tydlig signal om vårt engagemang för kvalitet, miljö och kundnöjdhet.

Samma år blev vi certifierad Mercedes-Benz skadeverkstad.

Mercedes-Benz ställer höga krav på kvalitet och precision, och vi har följt deras riktlinjer för att säkerställa att varje steg i reparationen uppfyller deras krav på oss. En utmaning som passar oss bra!

 

Med snart fem decennier av erfarenhet bakom oss, och en historia som sträcker sig från analoga lösningar till moderna, digitala system, samt nästan 5000 bilar som passerar oss årligen, är vi stolta över att kunna erbjuda er vår expertis.